Social Icons

12 February 2014

BANGSA JOHOR


Kenapa 'Bangsa Johor' ?

1. Suatu Idea Negara-Bangsa yang telah dicetuskan oleh Dato' Sir Onn Bin Jaafar (1940-an). 

2. Oleh kerana tidak dipersetujui di peringkat persekutuan oleh Tunku Abdul Rahman, Dato' Onn Jaafar telah mempraktikkannya di Johor dengan perkenan istana. 

3. Tambahan, sememangnya menjadi wawasan Sultan Sir Abu Bakar dan kemudian diteruskan oleh Sultan Sir Ibrahim untuk membentuk rakyat Johor bawah satu nama, BANGSA JOHOR. 

4. Lantas baginda sama sekali tidak menggunapakai istilah 'Rakyat'. Kerana istilah itu umpama satu yang bermaksud semua (pelbagai). Berbanding istilah 'Bangsa Johor, iaitu semua bermaksud satu.

5. Matlamatnya, demi menjamin dan mengukuhkan perpaduan, keharmonian, kesejahteraan serta kemakmuran negeri dan masyarakat. 

6. Jelas, idea pembentukan Bangsa Johor telah sekian lama wujud sebelum terbentuknya Persekutuan Tanah Melayu lagi. 

7. Johor pada ketika itu telah memiliki bendera negeri lebih awal (1871) berbanding negeri-negeri Melayu lain. 

8. Lagu rasmi negeri diberi nama lagu "Bangsa Johor" mengesahkan bahawa idea awal pembentukan negara bangsa bermula dan bertapak di negeri ini. 

9. Malah di Johor, Sultan dan kerabat menjadikan warna biru sebagai warna utama apabila bercemar duli. Bukan warna kuning yang umumnya diketahui sebagai warna diraja. Inilah warna yang melambangkan raja dan rakyat. 

10. Menjadikan Johor sebagai 'role-model', akhirnya kerajaan persekutuan akur menerima idea konsep ini lalu merencana idea-idea dan dasar ke arah membina sebuah Bangsa Malaysia. 
_____________________
Mohd Najib, 11 Feb 2014.

0 komen:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen yang diberikan.




 

Blog-blog ceria

PENAFIAN

Laman web ini dan bahan yang disediakan "sebagaimana adanya" dan "sebagaimana tersedia", tanpa jaminan jenis apapun, sama ada tersirat atau tersurat mahupun dari segi undang-undang. Penulis tidak bertanggungjawab ke atas setiap kerugian atau kerosakan yang disebabkan oleh penggunaan setiap maklumat atau bahan yang diperolehi dari laman web ini.