Social Icons

04 February 2014

JDT DAN INDUSTRI BOLA SEPAK NEGARA


1. Kita semua tahu bagaimana pasukan bola sepak Johor telah berubah daripada pasukan biasa kepada antara kuasa bola sepak di Malaysia.


2. Bukan sekadar mengubah nama, JDT dibarisi pemain-pemain kebangsaan. Servis pemain import berkelas A juga digunakan untuk menguatkan pasukan. Antaranya Pablo Aimar- bekas pemain kebangsaan Argentina.

3. Tidak cukup dengan itu, pengurus pasukan sehinggalah staf JDT terdiri daripada tenaga luar.

4. Stadium Tan Sri Hassan Yunos dinaik taraf bertepatan dengan standard antarabangsa. Kualiti padangnya antara yang terbaik di negara. Tahap kecerahan lampu limpah di stadium adalah 1200 lux- melebihi 1000 lux seperti ditetapkan FAM.

5. Selain mengenalkan konsep ‘season pass’, JDT juga antara terawal yang bakal mempunyai JDT TV.

6. Seperti TRW dan Selangor, kini JDT mempunyai penyokong setianya sendiri. ‘Rivalry’ di antara JDT-TRW pula antara perlawanan yang dinanti-nantikan.

7. Mungkin pengkritik akan berkata ini semua boleh dibuat kerana JDT ada banyak duit. Tetapi duit sahaja tidak akan menjadikan sebuah pasukan bola sepak itu tersusun dan berjaya. Bagaimana duit itu digunakan adalah lebih penting.

8. FAM sudah berpuluh tahun mempunyai banyak duit. Beberapa pasukan bola sepak juga kaya. Tetapi sehingga ke hari ini jualan tiket masih secara manual. Kualiti padang pula sering menjadi isu.

9. Apa yang dilakukan oleh JDT dari segi pengurusan perlu dipelajari oleh pasukan bola sepak yang lain. Pasukan bola sepak, sekiranya betul-betuk diurus boleh dijadikan sebagai sumber pendapatan.

10. Bukan sahaja hasil jualan tiket, malahan jualan barangan rasmi pasukan, penajaan jersi, hak siaran perlawanan dan iklan di tepi padang mampu memberi pulangan yang lumayan. Ini tidak dicampur dengan industri hiliran seperti gerai-gerai makan yang menayangkan perlawanan bola ‘live’, lawatan ke stadium seperti ke bilik persalinan pemain dan sebagainya.

11. Untuk permulaan, pelaburan yang dibuat sememangnya menelan kos yang tinggi. Kerajaan negeri mungkin tidak begitu berminat membelanjakan wang sebegitu banyak hanya untuk pasukan bola sepak. Oleh itu, kerajaan pusat boleh menyediakan geran atau ‘soft loan’ kepada pasukan pasukan ini.

12. Syarikat-syarikat korporat atau ahli perniagaan perlu diajak melabur. Mesti ada sebilangan yang berminat kerana bola sepak adalah sukan kegemaran ramai. Apatah lagi prospek menjadi sebahagian daripada pembangunan pasukan bola sepak di negeri/kawasan sendiri.

13. FAM perlu memberi kelonggaran dalam hal ini. Jangan hadkan pemilikan pasukan bola sepak kepada kerajaan negeri dan kerabat diraja.

14. Di United Kingdom, bola sepak adalah satu industri yang bernilai billion ringgit. Daripada pemain, hinggalah ke kelab serta media- semuanya dibayar dengan lumayan. Malaysia, dalam ingin menjadi sebuah negara yang berpendapatan tinggi haruslah menceburi industri ini. Apatah lagi seperti UK, kita adalah negara yang gilakan bola sepak. Dan perkara ini perlu dieksploitasi sebaik mungkin.

15. Apa yang dilakukan oleh JDT dalam menjadikan sukan bola sepak menarik haruslah dipuji. Ia adalah langkah yang tepat.

Sumber : matrodi.my

0 komen:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen yang diberikan.




 

Blog-blog ceria

PENAFIAN

Laman web ini dan bahan yang disediakan "sebagaimana adanya" dan "sebagaimana tersedia", tanpa jaminan jenis apapun, sama ada tersirat atau tersurat mahupun dari segi undang-undang. Penulis tidak bertanggungjawab ke atas setiap kerugian atau kerosakan yang disebabkan oleh penggunaan setiap maklumat atau bahan yang diperolehi dari laman web ini.