Social Icons

01 March 2013

KHALIFAH DAN KHUTBAH JUMAAT

MENDOAKAN SULTAN DALAM KHUTBAH JUMAAT 

Apakah kisah di sebalik doa dalam 'Khutbah Jumaat' dan kaitannya dengan Sultan ? 


Tradisi Khalifah (Caliph Tradition)

Membaca khutbah. Antara 2 khutbah, ada doa yg khusus untuk Sultan. Ia adalah tradisi kerajaan Khalifah Islam. Diwarisi daripada kerajaan Abbassiyah, Fatimiyah dan diteruskan ke Uthmaniyah. 

Hampir kesemua kerajaan Khalifah2 Islam menggunakan khutbah untuk mendoakan Khalifah2nya. Tidak kira siapa. Daripada yang Abd. Rahman Agung, sampai ke Timerlane Yang Kejam, semua mempraktikkan tradisi yang sama - mendoakan Khalifah. 

Tiada kaitan dengan perangai alim atau sebaliknya. Cuma orang2 melayu liberal yang anggap kalau doa mesti kena jadi alim. 

Peneraju (Pioneer)

Sementara di sini pula, tradisi mendoakan Khalifah pertama kali digunapakai semasa pemerintahan Tuanku Sultan Abu Bakar. Disebut nama khalifah, bersama2 dengan penaung nya khalifah Uthmaniah masa itu. 

Sehingga dipinda pada tahun 1924 sejak kejatuhan kerajaan Khalifah Uthamaniah, namun dikekalkan bagi Sultan2 Negeri Johor sebagai penyambung tradisi khalifah itu.

Dan.. seterusnya DITIRU (diikuti) oleh negeri2 Melayu lain.

Wallahualam. 
------------------------------------------------
Credit: Mo Razzi dan the Unekspected - UntoldHistory 
NotaKaki:
Dalam kitab Muniyatul Mussoli karangan Sheikh Daud Fathani ada tertulis yang jika rakyat melakukan banyak dosa dan juga maksiat, Allah akan berikan Raja yang zalim dan jika rakyat ikut perintah Allah, akan Allah berikan raja yang alim lagi adil.
Dalam kitab yang sama juga, ada menyatakan bahawa antara hak seorang Sultan itu ialah didoakan didalam solat Jumaat. 

1 komen:

Terima kasih di atas komen yang diberikan.




 

Blog-blog ceria

PENAFIAN

Laman web ini dan bahan yang disediakan "sebagaimana adanya" dan "sebagaimana tersedia", tanpa jaminan jenis apapun, sama ada tersirat atau tersurat mahupun dari segi undang-undang. Penulis tidak bertanggungjawab ke atas setiap kerugian atau kerosakan yang disebabkan oleh penggunaan setiap maklumat atau bahan yang diperolehi dari laman web ini.