Social Icons

08 June 2013

BATU ASAS JOHOR MODEN


Mungkin ada antara orang Johor yang mengetahui atau tidak mengetahui peristiwa dan tempat terletaknya "batu asas" negeri Johor moden.

Semuanya bermula pada tahun 1855, apabila Temenggong Daeng Ibrahim, Tengku Temenggong Sri Maharaja Johor berlayar bersama anaknya Ungku Wan Abu Bakar (kemudiannya Sultan Abu Bakar) dan pengikut-pengikutnya dari Teluk Blangah ke Tanjung Puteri. 

Setelah berlabuh, baginda, anak dan pengikut-pengikutnya menempuh hutan belantara mendaki sebuah bukit. Sampai di puncak bukit tersebut, kesemua terpegun dengan keindahan panorama Selat Tebrau di hadapan mereka. 

Untuk memperingati peristiwa tersebut, bendera Johor (1855) telah dipacakkan di puncak bukit tersebut yang kemudiannya dinamakan sebagai Bukit Bendera. Tanjung Puteri dinamakan sebagai Iskandar Puteri dan kemudiannya berubah kepada nama kepada Johor Bahru.

Pada hari ini, Bukit Bendera dikenali dengan nama Bukit Timbalan. Tapak bendera Johor yang dipacak pertama kali dahulu, kekal hingga ke hari ini dan masih megah mengibarkan bendera negeri Johor merentas waktu sebagai saksi pembangunan negeri Johor moden dari mula, kini dan akan datang.

Sumber gambar :
(1) Gambar kiri atas : Ilustrasi peristiwa meletakkan bendera Johor di puncak Bukit Bendera bermulanya era Johor Moden. Ilustrasi ini hasil lukisan pelukis Razalli Lesut yang dipamerkan di Persada Johor.

(2) Gambar kiri bawah : Gambar poskad lama yang menunjukkan tapak dan bendera Johor pada tahun yang tidak diketahui maklumat masanya. berkemungkinan akhir 1890an. sumber dari buku "Johor : Local History, Local Landscapes 1855 - 1957" karangan P. Lim Pui Huen.

(3) Gambar kanan : Gambar yang diambil di Bukit Timbalan pada 5 Jun 2013.

Info dikongsi daripada : Encik Cot

2 komen:

  1. wahhh... seronok juga tahu pasal sejarah johor ni... thanks..

    ReplyDelete
    Replies
    1. seronok kak, best, sebab minat. terima kasih sudi membaca

      Delete

Terima kasih di atas komen yang diberikan.




 

Blog-blog ceria

PENAFIAN

Laman web ini dan bahan yang disediakan "sebagaimana adanya" dan "sebagaimana tersedia", tanpa jaminan jenis apapun, sama ada tersirat atau tersurat mahupun dari segi undang-undang. Penulis tidak bertanggungjawab ke atas setiap kerugian atau kerosakan yang disebabkan oleh penggunaan setiap maklumat atau bahan yang diperolehi dari laman web ini.